Zoeken

Sharon Fikki

Sharon Fikki (32) is leerkracht van groep 7 en 8 op basisschool Driestromenland in Lelystad. Daarnaast is zij ICT-coördinator en MR-lid. Uiteindelijk wil ze graag schoolleider worden.

Om leerkracht te worden heb ik een flinke reis gemaakt. Ik ben begonnen op het vmbo. Dat vond ik vrij laag en ik vond het destijds moeilijk om te horen dat ik vmbo moest doen. Daardoor werd ik onzeker, maar ik wist dat ik meer kon. En ik wist ook dat ik heel graag juf wilde worden, omdat ik vond dat lesgeven ook op een andere manier kan.

Ontwikkeling
Het leukste aan lesgeven vind ik de ontwikkeling die je ziet bij kinderen. Dat geeft mij een warm gevoel. Je leert ze gaandeweg het schooljaar steeds beter kennen. Je luistert naar ze en ziet wat hun behoeftes zijn. Samen probeer je ze te krijgen op het niveau waar ze horen. Als je dan het eind van het schooljaar die koppies ziet wanneer ze hun doel bereikt hebben, is dat het mooiste wat je kunt meemaken.

"Ik ben de masteropleiding professioneel meesterschap gaan doen, waarin veel aandacht is voor die koppeling van theorie en praktijk. Ik voelde dat ik een stuk zekerder werd, ook voor de klas."

Meesterschap
Toen ik een paar jaar voor de klas stond, merkte ik al dat ik nog niet klaar was met mijzelf ontwikkelen. Ik wilde meer. Soms wil je als je voor de klas staat meer theorie koppelen aan wat je doet. Ik vroeg me af of ik wel de goede dingen deed voor de kinderen. Ik ben toen een dag in de week de masteropleiding professioneel meesterschap gaan doen, waarin veel aandacht is voor die koppeling van theorie en praktijk. Ik voelde dat ik een stuk zekerder werd, ook voor de klas. Ik heb nu meer bagage en tools om kinderen en collega’s verder te helpen in hun ontwikkeling.

Voor de school is het ook fijn. Door die opleiding ben ik teacher leader geworden, iemand die leerkrachten ondersteunt, coacht en begeleidt. Ik heb ook veel contact met de directie en als we samen iets nieuws bedenken, dan zorg ik ervoor dat het bij het team terechtkomt. Zodat zij ook op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen.

Vertrouwen
De school waar ik nu werk, is ook de school waar ik ben begonnen. De directrice van de school heeft me laten inzien dat ik veel meer kan dan ik in eerste instantie dacht. Samen zijn we op onderzoek gegaan naar wat bij mij zou passen. Zij heeft mij het vertrouwen gegeven dat ik ook andere dingen kan en gaf me tijd en ruimte om mijn opleiding te doen. Vertrouwen is voor mij heel belangrijk, omdat ik dat als schoolkind zelf niet heb ervaren. Ik denk dat ik zonder haar niet verder had durven kijken dan voor de klas staan.

MR-lid
Als je voor de klas gaat staan, merk je dat een school is een soort minimaatschappij is, met heel veel verschillende taken. Ik zit inmiddels in de MR, omdat ik het interessant vind om met mensen dingen op te zetten en om te overleggen. In de MR heb je nauw contact met ouders en andere leerkrachten over onderwijszaken van je eigen school. Je vergroot je bereik, omdat je met verschillende partijen in gesprek gaat.

Ik ben ook ICT-coördinator, omdat ik erg van computers houd. Het is mooi dat je in het onderwijs je interesses kunt integreren in je werk. Door die extra rollen voel ik mij als professional ook gezien en gehoord.

Schoolleider
Mijn ambitie is om uiteindelijk schoolleider te worden. Ik volg daar nu ook een opleiding in. Ik vind het interessant om na te denken over nieuwe ontwikkelingen op scholen. Tijdens mijn vorige opleiding heb ik gemerkt dat ik graag samen met andere leerkrachten iets moois neerzet op school.

In het onderwijs rol je soms ergens in, als iemand ziet dat je er talent voor hebt. Mijn schoolleider gaf mij een soort hint, zo van ‘is schoolleider zijn niet iets voor jou?’ Dat zei ze natuurlijk ook vanwege de opleidingen die ik gedaan heb en het feit dat ik ben doorgegroeid naar teacher leader. Teacher leader kan een stap vóór schoolleider zijn; ik treed langzaam in de voetsporen van de huidige schoolleider.

"Als collega’s in het onderwijs soortgelijke stappen willen maken als ik, zou ik zeggen: ga je oriënteren, ga het gesprek aan met je schoolleider. Doe het! Het geeft je zoveel meer rust, vrijheid en zekerheid."

Doen!
Mijn collega’s kennen mijn ambities, ik ben daar heel open over. We hebben een heel goed onderling contact hier op school. Zij vinden het alleen maar leuk wat ik doe en ze steunen mij ook. Als collega’s in het onderwijs soortgelijke stappen willen maken als ik, zou ik zeggen: ga je oriënteren, ga het gesprek aan met je schoolleider. Doe het! Het geeft je zoveel meer rust, vrijheid en zekerheid.