Zoeken

Steffen Bruinsma

Steffen Bruinsma (33) is leerkracht op basisschool het Slingertouw in Heerenveen en I-coach+.

Bij Stichting Ambion, het bestuur van de school waar ik nu werk, heb ik mijn eindstage gedaan. Ik kreeg daarna een contract aangeboden. Ik was eerst een jaar invaller, en nu werk ik voor het vijfde jaar op het Slingertouw.

Meester worden
Toen ik een jaar of achttien was, was het niet hip om het onderwijs in te stromen als man. Ik had er wel zin in, maar toch koos ik voor een administratieve mbo-opleiding en daarna een accountancyopleiding. Maar dat was toch niet helemaal mijn ding. Ik stopte met accountancy en besloot mijn droom te volgen: meester worden. Ik ga met plezier naar mijn werk nu. Elke dag is weer een feest.

Ik sta drie dagen in de week voor groep 5b en doe nu één dag in de week ICT-taken op school. Ik was altijd al bezig met ICT en onderwijs hier op school. De laatste jaren zijn er veel devices op basisscholen binnengebracht, maar die worden vaak gebruikt voor spelletjes of tekstverwerking. Dat is jammer, want er kan veel meer met de iPad en ook met andere ICT-materialen. Ik wilde dat verbeteren, maar naast het lesgeven kost dat veel tijd. Toen er een vacature voor I-coach+ bij Ambion kwam, heb ik daarom gesolliciteerd.

"Ik stopte met accountancy en besloot mijn droom te volgen: meester worden. Ik ga met plezier naar mijn werk nu. Elke dag is weer een feest."

Tijd en geld
Ons bestuur heeft bewust gekozen voor de Apple-omgeving en vindt het belangrijk om dat goed te integreren in ons onderwijs. Ze maken daarom tijd en geld vrij om dat te doen. We zijn begonnen met zes leerkrachten die I-coach+ zijn. Eerst hebben we een heel jaar training gehad over wat we de teams op de scholen konden aanbieden. Samen verzinnen we nu projecten.

Ik kan als I-coach+ mijn werkzaamheden zelf invullen, maar er is wel een ICT-plan dat ik met het team heb opgesteld. Samen hebben we zestien doelen geformuleerd voor de komende vier jaar voor onze school.

Training
Ik doe als I-coach+ verschillende dingen: leerkrachtbegeleiding, leerlingenbegeleiding en ik maak ook programma’s voor het onderwijs. Bij leerkrachtbegeleiding vraag ik collega’s waar zij behoefte aan hebben.

Bij de leerlingen heb ik het vooral over vaardigheden. Wij proberen de leerlingen een vaste basis te bieden van basisvaardigheden, zoals het maken van presentaties. We zijn hiervoor Ambion-breed het project ‘whizzkids’ begonnen. Ik geef een groepje van tien leerlingen training in bijvoorbeeld programmeren of tekstverwerken op de iPad, en ik vertel ze ook hoe je in een klas anderen iets leert. Die leerlingen gaan naar de verschillende groepen op school en geven op hun beurt een klas een training. Voor de leerlingen die meedoen, hebben we doelen opgesteld. De leerlingen moeten solliciteren naar een plek met een zelfgemaakt filmpje en een contract ondertekenen.

eLab
We zijn nu met de whizzkids bezig met het project ‘eLab in de klas’. We hebben een programmeerlab in het dorp De Knipe bij Heerenveen, maar door corona mochten we daar lange tijd niet naar toe. We doen het daarom gewoon in de klas. De whizzkids moeten zelf een les programmeren voor kleuters verzinnen, waarbij het doel is dat de kleuters met een computer een robot kunnen aansturen. Samen met de whizzkids programmeren kleuters dus zelf die robots. Ze leren dat ze steeds goed moeten nadenken over welke stappen je moet zetten om je doel te bereiken. Zo begint programmeren.

Daarnaast werken we binnen de stichting Ambion ook aan een website, ipadcurriculum.nu. Daar kunnen onze leerlingen via video’s leren hoe ze het beste met hun iPad kunnen werken. Die instructievideo’s zijn vóór kinderen, maar worden ook dóór de kinderen zelf gemaakt.

Energie
Mijn ‘IT-dag’ geeft mij heel veel energie. Ik ben bezig met dingen die ik leuk vind en ik laat de leerlingen stralen. Inmiddels heb ik ook thuis veel spullen aangeschaft om te kunnen programmeren. Zo ben ik begonnen met programmeren in de computertaal Python, wat ik nog nooit heb gedaan. En ik leer mijn zoontje van twee ook programmeren. Normaal maak je van je hobby je werk, maar ik heb van een deel van mijn werk nu mijn hobby gemaakt.

"Er kan in het onderwijs veel meer dan alleen voor de klas staan. Bij ons bestuur is er veel mogelijk. Zo zijn er sinds kort meer specialistische taken gekomen, zoals rekencoördinator, taalcoördinator en ICT-coördinator."

Breder
Er kan in het onderwijs veel meer dan alleen voor de klas staan. Bij ons bestuur is er veel mogelijk. Zo zijn er sinds kort meer specialistische taken gekomen, zoals rekencoördinator, taalcoördinator en ICT-coördinator.

Ik denk dat het belangrijk is om iets te zoeken wat je ligt en wat je leuk vindt om je loopbaan mee te verrijken. Onderwijs is veel breder dan lesgeven en ik denk dat je daarvan moet genieten. Ga eens met je leidinggevende om de tafel om te kijken wat er mogelijk is.