Zoeken

Stef Heeling

Stef Heeling (33) is directeur van De Compagnonsschool in De Knipe.

Sinds 2021 ben ik directeur van deze school. Na de pabo heb ik een aantal jaren voor de klas gestaan, waarna ik voor een bedrijf ben gaan werken dat iPads verkocht aan scholen. Als bovenschools Apple-specialist ben ik daarna bij Ambion, mijn huidige bestuur, terechtgekomen. Ik ging toen ook weer voor de klas staan.

Voldoening
Als directeur kijk je samen met je team naar de kwaliteit van het onderwijs. Dat vind ik mooi. Maar je bent ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van het team en de cultuur op school. Het feit dat je bij de kinderen de resultaten ziet van wat je doet, bijvoorbeeld als je iets aanpast of bijstelt in het onderwijs, geeft voldoening.

"De vorige directeur heeft me sterk gestimuleerd om hier directeur te worden. Voordat hij wegging, zei hij dat hij het een mooie stap voor mij zou vinden."

Kans
Toen ik als Apple-specialist bestuursbreed werkte, maakte ik instructievideo’s en handleidingen over het gebruik van iPads in de klas. Tijdens het thuisonderwijs werden dit instructievideo’s over hoe je je scherm kunt delen met de kinderen en hoe je kunt Facetimen. De ene leerkracht gebruikte die, de andere niet. Het was niet mijn taak om continu die opvolging te doen, dat lag bij de school.

Nu ik directeur ben, kan ik die opvolging juist wel doen. Ik heb altijd een ideaalbeeld gehad van hoe het zou kunnen zijn als we op een school alle neuzen dezelfde kant op hebben. Als directeur kan ik ervoor zorgen dat wij allemaal achter de innovatie staan die wij bedenken en inzetten.

Hulp
De vorige directeur heeft me sterk gestimuleerd om hier directeur te worden. Voordat hij wegging, zei hij dat hij het een mooie stap voor mij zou vinden. Ik was toen al begonnen aan een master learning and innovation, waarin je samen met een team werkt aan innovatie. Ik was dus al in gesprek met teamleden over de kwaliteit van het onderwijs op school.

Ik heb voor mijzelf op papier gezet waarom ik directeur zou willen worden en wat ik zou willen bereiken. Voordat ik officieel solliciteerde, heb ik het team gevraagd wat ze ervan zouden vinden als ik directeur zou worden. Iedereen reageerde enthousiast. Ook met de mensen van mijn masteropleiding heb ik het besproken. Eigenlijk heeft iedereen mij geholpen: de vorige directeur met overdracht, het bestuur dat mij vroeg hoe ze mij het beste zouden kunnen begeleiden en ook mijn masteropleiding. Samen hebben we gekeken hoe de innovatie die centraal staat in mijn master net een andere draai kon krijgen, zodat het in lijn loopt met horizontaal én verticaal leiderschap.

Sneltreinvaart
Het gaat allemaal in een sneltreinvaart, maar ik heb niet het idee dat het té snel gaat. Ik ben altijd iemand geweest die snel dingen oppakt en graag veel dingen tegelijk doet. Op dit moment doe ik ook voor een deel het beheer van de ICT-apparatuur op school en ik ben ook nog bezig met mijn master.

Ik had op een andere school van Ambion op dit moment geen directeur kunnen worden. Deze school sluit op dit moment van mijn studie en van mijn leven goed aan bij wat ik kan en bij mijn ambities.

Groei
Elke dag maak ik een bepaalde groei door. Ik heb een drukke functie, maar de drive die ik had om directeur te worden, wordt elke dag groter. Ik merk dat de rol van directeur erg belangrijk is. De dingen die ik doe, wil of zeg, kunnen veel invloed hebben op een individu. Dat maakt het aan de ene kant een hele mooie functie waar ik blij van word, maar ik ben mij ook steeds bewuster van hoe ik overkom, en van hoe en wanneer ik iets vertel. Ik handelde altijd snel, maar merk nu dat ik soms juist moet vertragen. Dan heb ik eigenlijk al het antwoord, maar voor de adoptie moet het uit het team komen. Dat is voor mij best wel lastig.

"Als je als leerkracht twijfelt over wat je nog meer kunt doen op school, dan zou ik snel het gesprek aangaan met de directeur van de school. Als je je wensen op tafel legt, kun je samen kijken waar je nog meer uitdaging in kunt vinden."

Samen
Hier op school maken we echt samen het onderwijs. We nemen samen beslissingen en bekijken continu waar we bijvoorbeeld een expert voor nodig zouden kunnen hebben. Juist omdat we dingen gezamenlijk oppakken, is de adoptie veel hoger. Hoe ik daar leiding aan geef, vind ik erg interessant. Ik lees er veel over, praat erover met het team en met mensen van het servicebureau van Ambion. Ik vraag me steeds af waar ik mijzelf in kan verbeteren.

Uitdaging
Als je als leerkracht twijfelt over wat je nog meer kunt doen op school, dan zou ik snel het gesprek aangaan met de directeur van de school. Als je je wensen op tafel legt, kun je samen kijken waar je nog meer uitdaging in kunt vinden. Dat kunnen bijvoorbeeld extra taken zijn, of doorgroeien naar een directeurschap. Als je je ambitie voor jezelf houdt, zal daar nooit wat mee gebeuren. Maar maak je het bespreekbaar, dan kan er heel veel in het onderwijs.